Академічна доброчесність є фундаментальною цінністю в освітньому середовищі, що забезпечує чесність, відповідальність і прозорість у навчанні та наукових дослідженнях. Це поняття охоплює різні аспекти поведінки студентів, викладачів і науковців, спрямовані на підтримку високих етичних стандартів і запобігання порушенням. Глобально, це сукупність етичних принципів та правил, якими мають керуватися всі учасники освітнього процесу: викладачі, науковці, студенти та інші.У цій статті ми розглянемо, що таке академічна доброчесність, її основні принципи, значення та як забезпечити її дотримання.
Що таке академічна доброчесність
Академічна доброчесність – це сукупність етичних принципів і норм поведінки, яких дотримуються студенти, викладачі та науковці під час навчання, викладання та проведення досліджень. Вона передбачає чесність у виконанні академічних завдань, повагу до інтелектуальної власності інших, відповідальність за свої дії та прозорість у навчальному процесі.
Основні принципи академічної доброчесності
- Чесність означає відвертість і правдивість у всіх академічних діях. Це включає уникнення обману, фальсифікації даних, плагіату та інших форм академічної нечесності.
- Відповідальність передбачає виконання своїх обов’язків і завдань сумлінно та своєчасно. Студенти повинні самостійно виконувати завдання, а викладачі – забезпечувати якісне викладання та об’єктивне оцінювання.
- Прозорість вимагає відкритості та зрозумілості в навчальному процесі. Це включає чітке формулювання вимог до завдань, критеріїв оцінювання та інформування про правила академічної доброчесності.
- Повага до інтелектуальної власності інших людей означає правильне використання джерел інформації, цитування і посилання на роботи інших авторів. Це запобігає плагіату та визнає внесок інших у розвиток знань.
- Виконання завдань, написання робіт та проходження тестів самостійно, без допомоги інших людей.
- Використання джерел інформації з посиланнями на них, визнання авторства інших людей та уникання плагіату.
- Створення власних ідей та робіт, уникання запозичення чужих без належного оформлення.
- Неупередженість при оцінюванні знань інших людей, наданні відгуків та рецензуванні робіт.
- Збереження таємниці інформації, яка не підлягає розголошенню.
Значення академічної доброчесності
Академічна доброчесність сприяє забезпеченню високої якості освіти. Студенти, які дотримуються етичних норм, здобувають глибокі знання та навички, що є основою їхнього професійного розвитку. Дотримання принципів академічної доброчесності сприяє формуванню довіри між студентами, викладачами та науковцями. Це створює сприятливе середовище для навчання та співпраці. Принципи академічної доброчесності допомагають запобігти нечесним практикам, таким як плагіат, шахрайство на іспитах і фальсифікація даних. Це знижує ризики, пов’язані з недобросовісною поведінкою. Дотримання академічної доброчесності сприяє підтримці репутації навчальних закладів та наукових установ. Це важливо для залучення нових студентів, викладачів і фінансування досліджень.
Як забезпечити дотримання академічної доброчесності
- Проведення лекцій, семінарів і тренінгів з питань академічної доброчесності для студентів і викладачів. Це допоможе підвищити обізнаність про етичні стандарти та способи їх дотримання.
- Розробка і впровадження чітких правил і політик щодо академічної доброчесності. Це включає встановлення критеріїв оцінювання, вимог до виконання завдань і процедур розгляду порушень.
- Використання програмного забезпечення для перевірки на плагіат, таких як Turnitin, Unicheck та інші. Це допоможе виявляти випадки неправомірного використання чужих робіт.
- Створення умов для відкритого спілкування між студентами, викладачами та адміністрацією. Це дозволить обговорювати проблеми та знаходити шляхи їх вирішення.
- Заохочення студентів до самостійної роботи та розвитку критичного мислення. Це допоможе знизити мотивацію до нечесних практик і підвищити рівень знань.
Приклади порушення академічної доброчесності
Плагіат:
- Копіювання чужих текстів без посилань на джерела.
- Використання чужих ідей, думок або результатів досліджень без належного оформлення.
- Представлення чужої роботи як власної.
Шахрайство:
- Використання шпаргалок, підказок або інших заборонених допоміжних матеріалів під час іспитів, тестів або інших форм оцінювання знань.
- Написання робіт, виконання завдань або проходження тестів іншими людьми.
- Підміна робіт або результатів тестування.
Фальсифікація:
- Вигадування даних або результатів досліджень.
- Маніпулювання даними або результатами досліджень.
- Спотворення інформації з метою отримання переваг.
Обман:
- Надання неправдивої інформації про свою кваліфікацію, досвід або результати навчання.
- Використання нечесних методів для отримання оцінок, визнання або інших переваг.
- Введення в оману викладачів, наукових керівників або інших учасників освітнього процесу.
Хабарництво:
- Пропозиція або одержання хабара за вплив на оцінювання знань, надання рекомендацій, визнання або інші дії, пов’язані з освітнім процесом.
Необ’єктивне оцінювання:
- Завищення або заниження оцінок з особистих мотивів, упередженості або під тиском.
- Необ’єктивна оцінка робіт, досліджень або інших видів діяльності студентів.
- Недотримання встановлених критеріїв оцінювання.
Інші порушення:
- Списування під час іспитів або тестів.
- Використання заборонених електронних пристроїв під час іспитів або тестів.
- Копіювання відповідей інших студентів.
- Перешкоджання іншим студентам під час іспитів або тестів.
- Поширення неправдивої інформації про інших людей.
- Неповага до викладачів, наукових керівників або інших учасників освітнього процесу.
Кожен заклад освіти може мати власні правила та норми, які регулюють питання академічної доброчесності. Тому перед тим, як виконувати будь-які завдання, писати роботи або проходити оцінювання, рекомендується ознайомитися з правилами та нормами вашого закладу освіти.
Академічна доброчесність є ключовою складовою успішного навчання та наукової діяльності. Дотримання її принципів забезпечує високу якість освіти, формує довіру, запобігає нечесності та підтримує репутацію навчальних закладів. Важливо впроваджувати освітні заходи, чіткі правила, використовувати технології та підтримувати відкритий діалог для забезпечення дотримання академічної доброчесності. Це допоможе створити сприятливе середовище для розвитку студентів і науковців.